HIDDEN VIOLIN

Janusz Wawrowski – violin
Jose Gallardo – piano

Utwory:

Henryk Wieniawski
1. Polonaise de Concert in D major Op. 4
2. Légende Op. 17
3. Kujawiak in A minor

Grażyna Bacewicz
4. Oberek No. 1
5. Polish Caprice

Ignacy Jan Paderewski (arr. S. Barcewicz)
6. Mélodie in G major Op. 16 No. 2

Ludomir Różycki: „Two Melodies Op. 5”
7. Melodie No. 1
8. Melodie No. 2

Mieczysław Karłowicz (arr. J. Wawrowski)
9. Serenade in G Major

Witold Lutosławski
10. Recitativo e Arioso

Karol Szymanowski (arr. P. Kochański)
11. Dance from the Harnasie balletOp. 55

 

Na tę płytę czekaliśmy… 333 lata „Hidden Violin” Janusza Wawrowskiego, brzmienie którego nie słyszał świat.

Najnowszy album Janusza Wawrowskiego pt. „Hidden violin” to płyta, która tworzy historię. Skrzypce Stradivariusa, na których gra Wawrowski, prawdopodobnie nigdy wcześniej nie były nagrywane. To sprawia, że po raz pierwszy od czasu ich powstania, brzmienie tego drogocennego instrumentu staje się dostępne szerokiej publiczności. Album jest wydany z dbałością o szczegóły – delikatne złocenia oddają barokowego ducha skrzypiec, a aksamitne wykończenie nadaje całości wyjątkowej elegancji. Repertuar dobrany został tak, aby pokazać wszelkie niuanse brzmieniowe i wirtuozowskie możliwości zarówno solisty, jak i jego niezwykłego instrumentu.

„Hidden violin” to niezwykły album, w którym Wawrowski prezentuje skrzypce w najlepszym repertuarze arcydzieł polskiej wiolinistyki. W programie słyszymy dzieła Wieniawskiego, Karłowicza, Bacewicz, przepiękne Melodie Różyckiego, porywające fragmenty Harnasiów Szymanowskiego i in.

deezer.png
BRILLANTE

Myślę, że Wieniawski poprzez dodanie motywów polskich, momentami nawiązujących wręcz do Chopina, chciał podkreślić w swoim Koncercie dziedzictwo kulturowe i tradycje muzyczne kraju, który wówczas nie istniał na mapach Europy. Bruch natomiast poszukiwał charakterystycznych motywów, jakich niewątpliwie dostarczyć mu mogła muzyka ludowa Szkocji.


Janusz Wawrowski

Janusz Wawrowski

 

Stuttgarter Philharmoniker

Daniel Raiskin

Program:

Henryk Wieniawski II Koncert skrzypcowy d- moll op. 22 


Max Bruch Fantazja szkocja na skrzypce i orkiestrę op. 46 

W albumie znajduje się zarówno muzyka polska, jak i niemiecka –– II Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego oraz Fantazja Szkocka Maxa Brucha, co stanowi szczególny dialog pomiędzy narodem polskim i niemieckim, które dzielą wspólną, nieraz trudną historię. 

„Tytuł płyty Janusza Wawrowskiego & Stuttgarter Philharmoniker, Brillante, zgodnie ze dosłownym i przenośnym znaczeniem tego słowa w niejednym języku europejskim (lśniący i świetlisty, ale też spaniały i błyskotliwy), prowokuje jawne skojarzenia z wykonawczą wirtuozeriią” – pisze o albumie dr hab. Iwona Lindstedt – „Absolutnie słuszne, gdyż płyta zawiera dwa reprezentatywne, XIX-wieczne jej przykłady w dziełach na skrzypce z orkiestrą. Wirtuozeria będąca jednym ze znaków rozpoznawczych epoki romantycznej, związana z rozmaitymi kontekstami ówczesnego życia społecznego, wywarła silny wpływ na niemal wszystkie formy i gatunki uprawianej wówczas muzyki. A na jej firmamencie rozbłysły prawdziwe gwiazdy”.

 

Wydawnictwo powstało we współpracy z Instytutem Polskim w Düsseldorfie z okazji obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Sponsorem albumu jest Polpharma Sp. z o.o.

 

Tytuł płyty – „Brillante” – sugeruje słusznie, że młody Polski artysta Janusz Wawrowski szczególne dobrze czuje się w repertuarze, w którym zachwyca niespotykaną techniką. Ale mnie szczególnie zafascynował dźwięk jego skrzypiec w częściach wolnych: Andante, i Adagio. Usłyszałem wibrację taką jak trzeba, nie za dużą, a jednak emanującą ciepłem. Usłyszałem frazę prowadzona pod kontrolą a jednocześnie wyrażającą w pełni emocje zawarte w utworze. Skrzypce Wawrowskiego są piękne.


Prof. Zygmunt Krauze

Trzeba posłuchać, jak Wawrowski gra Wieniawskiego: ciemny zmysłowy ton, ciepłe, nasycone uczuciem brzmienie. W Bruchu jest inny: w „Fantazji szkockiej” ujmuje finezyjnym prowadzeniem melodyjnych tematów, którymi jest wyraźnie oczarowany, z wdziękiem eksponuje też motywy o wyrazistym rytmie, a skrzypce pobrzmiewają czystym tonem.

Anna S. Dębowska, "Gazeta Wyborcza"

 

W dobrym stylu skrzypek Janusz Wawrowski wprowadza słuchaczy w świat efektownej, wirtuozowskiej muzyki sprzed ponad 150 lat.

Jacek Marczyński, "Rzeczpospolita"

Janusz Wawrowski wyrabia sobie coraz mocniejsze nazwisko na światowych scenach. Jego krążek „Brillante” to popis znakomitych umiejętności technicznych, a także dowód na jego niezwykłą muzykalność.

 

Mieczysław Burski, polskieradio.pl

Dysponujący bogatą paletą brzmieniową Wawrowski stawia z pewnością siebie czoła wirtuozowskim wyzwaniom Wieniawskiego...

 

BBC3 Magazine ****

Brzmienie Wawrowskiego jest ciemne, soczyste i pełne słodyczy, z ciepłym vibrato w przepięknej drugiej części: Romance.

 

Mark Pullinger, Gramophone

SEQUENZA

Janusz Wawrowski

Program:

Luciano Berio

Eugene Ysaÿe

Krzysztof Penderecki 

Grażyna Bacewicz

Bjarne Brustad

Tomasz Jakub Opałka

Dariusz Przybylski

Janusz Wawrowski po sukcesie „Kaprysów Paganiniego” i „Aurory” wybrał repertuar nieoczywisty i wyma-gający. Wszystkie kompozycje zawarte na płycie przeznaczone są na skrzypce solo, co dla artysty stwarza nie tylko wielkie pole do własnej kreacji i popisów technicznych, ale też stawia mu wyzwanie – na scenie jest sam i tylko jego niezrównana charyzma pozwala mu przykuć uwagę słuchacza. Nieliczni, którym ta sztuka się udaje, budzą też w odbiorcach najgorętsze emocje. „Seqenza” to popis wirtuozerii, artystycznego kunsztu i dojrzałości Wawrowskiego.

Na płycie znalazły się zarówno kompozycje najbardziej znanych mistrzów, takich jak Berio, Penderecki, Ysaÿe czy Bacewicz, jak i młodych twórców, rozwijających międzynarodową karierę (Przybylski, Opałka). Album zawiera dwie światowe premiery kompozycji stworzonych dla artysty i zadedykowanych Wawrowskiemu. Duże emocje budzi tytułowa „Sequenza” – słynna kompozycja Luciano Berio, szalenie trudna dla wykonawcy, uważana do dziś wręcz za niewykonalną. Różnorodny, barwny repertuar pozwala artyście zaprezentować niezwykle bogaty świat brzmieniowy, kreowany przy użyciu jednego tylko – nazywanego przez wielu najdoskonalszym – instrumentu.

PAGANINI CAPRICES

Janusz Wawrowski

Program:

Niccolo Paganini – 24 Caprices op. 1

Warner Classics

AURORA

Janusz Wawrowski, Jose Gallardo

Program:

Szymanowski 

Ravel

Ysaÿe
Lutosławski


EMI Classics